دستگاه پرس ضایعات آهن چیست و چه کاربردی دارد ؟

با تولید بیش از حد آهن آلات بخشی از این آهن آلات پس از مدتی قابل استفاده نیستند. به عبارت دیگر به دلایل مختلف تبدیل به آهن قراضه می شوند که به آن ها ضایعات آهن نیز می گویند. با زیاد شدن تعداد ضایعات آهن و نیاز به انجام فرآیندهایی بر روی آن ها و تغییر شکل دادن آن ها به منظورهای مختلف دستگاه پرس ضایعات آهن به وجود آمد. دستگاه پرس ضایعات آهن قطعات مورد نظر را با فرم و ابعاد یکنواخت تهیه کرده و همزمان به پرس آن ها اقدام می کند. تولید دستگاه پرس ضایعات آهن موجب صرفه جویی زیادی در وقت و نیروی انسانی شد و از نظر هزینه نیز به صرفه می باشد. عملیات انجام این کار که با استفاده از دستگاه پرس ضایعات آهنانجام می گیرد پرسکاری نامیده می شود. ابزارهایی که در عملیات پرسکاری استفاده می شود قالب نامیده می شود. قالبها معمولاً از دو قسمت توپر (سمبه) و تو خالی (ماتریس) تشکیل شده اند و بر حسب کاری که انجام می دهند به دو دسته ی قالب های برش و قالب های فرم تقسیم می شوند.

دستگاه پرس ضایعات آهن

در تعریف دیگری از دستگاه پرس ضایعات آهن آمده است که دستگاه پرس ضایعات آهن، ماشینی است که عمل تغییر شکل فلزات (آهن آلات) را بدون براده برداری انجام می دهد. دستگاه های پرس ضایعات آهن انواع مختلفی دارند، گرچه هر کدام کار مشابهی را انجام می دهند ولی بسته به اینکه قدرت موتور آن ها چقدر باشد و چه اندازه ای داشته باشند و همچنین چه ابعادی داشته باشند در انواع مختلفی جای می گیرند. به طور معمول دستگاه پرس ضایعات آهن در ابعاد حدودی 65 در 61 در 83 سانتی تولید می شوند. قابلیت عیب یابی و رفع خودکار عیب از راه دور در بیشتر آن ها وجود دارد. تقریبا زمانی که طول می کشد تا عملیات پرس آهن انجام گیرد چیزی در حدود 2 دقیقه است. البته بسته به نوع دستگاه و نوع آهن آلات و ضایعات ممکن است این زمان تغییر کند.  قابلیت دیگری که در بیشتر این دستگاه ها وجود دارد ضد سایش بودن ورق بدنه آن ها می باشد. کارکرد دستگاه به دو طریق قابل انجام است. در واقع هم به طور دستی و هم به طور اتوماتیک می توان عملیات پرس را با این دستگاه انجام داد. وزن این دستگاه ها نیز به دلیل حجم بالای موتورشان تقریبا سنگین است و جابجایی آن ها در بعضی از موارد بسیار مشکل است.

اما دستگاه پرس ضایعات آهن چه کاربردی دارد؟ استفاده از دستگاه پرس ضایعات آهن برای شکل دهی و تغییر شکل قطعات فلزی و آهن آلات بیشتر رواج دارد. در واقع به نوعی می توان گفت که این دستگاه ها کاربرد آهنگری دارند. در در فرایندآهنگری، نیرو بسته به نوع روش آهنگری به صورت ضربه‌ای ، نیرو ثابت یاانرژی ثابت وارد می‌شود. کاربرد دیگر دستگاه پرس کردن خودروهای فرسوده و تصادفی کامل و خودروهایی که دیگر امکان صافکاری آن ها وجود ندارد. در واقع زمانی که هزینه ی پرس کردن آن از تعمیر کردن آن به صرفه تر باشد، استفاده از دستگاه پرس ضایعات آهن کاربرد دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *