دستگاه رنگرزی

دستگاه رنگرزی چیست ؟

دستگاه رنگرزی دستگاهی است که جهت رنگرزی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از این دستگاه ها استفاده ی قابل ملاحظه ای در صنعت نساجی می شود. از طرفی صنعت نساجی از قدیمی ترین صنایع جهان و بشر می باشد. به همین دلیل تاریخچه ی استفاده از این دستگاه نیز زیاد می باشد. با گذشت زمان پیشرفت های زیادی در ماشین های رنگرزی به وجود آمد و ماشین های خودکار و مدرن رنگرزی به وجود آمدند. دیگر کار کردن با این ماشین ها سخت نبود و اکثرا با اتوماسیون اداره می شد و خودکار شده بود. ماشین رنگرزی ژیگر از ماشین هایی است که در صنعت نساجی استفاده می شود و بسیار پر سرعت، کار آمد و با کمترین مصرف رنگ می باشد. کیفیت مطلوب و مناسب این دستگاه ها باعث شده افراد استقبال زیادی از آن کنند. دستگاه رنگرزی الیاف مصنوعی نیز از دستگاه های پیشرفته ی موجود و مورد استفاده در صنعت نساجی می باشد.

ماشین های رنگرزی شامل قسمت های عمده ای می باشد که شامل مخزن اصلی، وسیله حرکت دهنده، سیستم بارگیری و تخلیه و … می باشد.

دستگاه رنگرزی

ماشین های رنگرزی اغلب در معرض مواد شیمیایی زیادی هستند، به همین دلیل جنس این ماشین ها به صورتی است که مقاومت زیادی در مقابل اسیدها و بازها دارد. فولاد ضد زنگ با روکش تفلون از مواردی است که در ساخت این ماشین ها از آن استفاده می شود.

سانتریفیوژ آبگیری از قسمت های ماشین های رنگرزی می باشد که باعث بهبود عملکرد این ماشین ها می شود.

اساس کار سانتریفیوژ آبگیری به این صورت می باشد که نیروی گریز از مرکز و اختلاف وزن ذرات موجود در آن باعث حرکت مواد در این دستگاه می شود. سرعت دستگاه و کار آن بسیار بالاست. دستگاه های رنگرزی در شهرهای صنعتی خصوصا شهرهایی که صنعت نساجی قوی تری دارند بیشتر دیده می شود. شهرهای اصفهان، شیراز و کاشان از جمله شهرهای پیشرو در صنعت نساجی است. دستگاه های رنگرزی نیز در این شهرها و در شهرک های صنعتی این شهرها قابل استفاده است. صنعت نساجی در شهرهای مورد نظر شامل الیاف، الیاف مصنوعی، صنعت پارچه و صنعت فرش ماشینی می باشد. کشور ما از تولید کنندگان بزرگ فرش ماشینی و دستباف در جهان می باشد. استفاده از دستگاه های رنگرزی نیز در کشور ما بالاست و به سفارش ما در کشورهای پیشرفته ساخته می شود. دستگاه های رنگرزی بیشتر صادراتی اند و کمتر دیده شده که دستگاهی ساخت داخل باشد. از طرفی قیمت بالای این دستگاه ها و هزینه ی ساخت بالای آن ها باعث شده است که در داخل کمتر به تولید این دستگاه ها روی آورده شود. از طرف دیگر تکنولوژی ساخت آن در کشور ما وجود ندارد و مدیران و تصمیم گیرندگان با ارزیابی هزینه – منفعت نسبت به وارد کردن این دستگاه ها اقدام می کنند.

از طرف دیگر ماشین های رنگرزی و کاربرد آن ها فقط محدود به صنعت نساجی نمی شود، گرچه تمرکز بیشتر آن در این صنعت می باشد ولی از این دستگاه در سایر صنایع نیز استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *