دستگاه رنگرزی الیاف مصنوعی

دستگاه رنگرزی الیاف مصنوعی چگونه عمل می کند ؟

 دستگاه رنگرزی الیاف مصنوعی:

تعریف الیاف مصنوعی:
الیاف مصنوعی همانطور که از اسمش پیداست مصنوعی بوده و در طبیعت یافت نمی شود. ولی احتمالاً دارای ریشه می باشد. برای تولید الیاف مصنوعی نیاز به تجهیزات خاص تولیدی می باشد.
تعریف رنگرزی:
به رنگرزی صباغی نیز گفته می شود. به این ترتیب محلول هایی موجود بوده که دارای مواد پیشرفته صنعتی می باشد برای رنگ کردن الیاف مصنوعی نیاز است که نخ و پارچه داخل آن قرار داده شود و ترکیب بندی مولکولهای هر دو مواد باعث ثبات رنگ آن می شود. برای ورود رنگ به داخل الیاف نیاز به حرارتی مناسب و زمان استاندارد می باشد. نکته مهم در مواد رنگزا و عمل رنگ ریزی اسن است امکان رنگ پس دادن آن باید بسیار محدود باشد.

در فرآیند رنگرزی چه عواملی نقش دارد:
نوع مواد در رنگ ریزی یا از منابع طبیعی بوده و یا مصنوعی می باشد. همچنین مواد رنگزا، اقلام رنگریزی، ماده شیمیایی در دستگاه رنگریزی الیاف مصنوعی بسیار نقش دارد. در مورد سبک های مخنلف رنگرزی از جمله کاتازوم و گره ای بسیار مرسوم است و دارای طرح های مختلف می باشند.

ماشین‌های رنگرزی:
رفته رفته با گذر زمان دستگاه های مدرنی ایجاد شد و جای دستگاه های ساده را گرفته است یکی از انواع ماشین های رنگرز ژیگر هوا می باشد که دارای سرعت بالا و میزان استفاده رنگ محدودتر می باشد و مورد کاربرد و استقبال بیشتری قرار می گیرد.
قسمت‌های مختلف یک ماشین رنگرزی:
به طور کلی یک ماشین رنگرزی نوین شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:
وجود یک سری مخزن های اصلی که برای مواد رنگزا بسیار مناسب می باشد
ابزار جهت حرکت کالا
سیستم های تخلیه
وجود انبارهای جدا برای اصافه کردن مواد رنگی و مواد شیمیایی به مخازن اصلی
سیستم های کنترل درجه فشار

دستگاه رنگرزی

ویژگی‌های یک ماشین رنگرزی:
وجود تحرک مناسب بین کالا و محلول
استفاده ار جنس مناسب در ماشین های رنگرزی
دستگاه های کنترل حرارت و فشار
میزان وزن مناسب برای حجم حمام رنگریزی
تناسب دریچه های ورودی و خروجی محلول.
جنس ماشین‌های رنگرزی:
جنس ماشین های رنگ رزی بسیار مهم است استفاده از بدنه های ضعیف باعث تغییرات نامناسبی در این نوع از ماشین ها می شود. استفاده از فولاد ضد زنگ بسیار مناسب تر می باشد.
نقش ساختمان شیمیایی الیاف در تعیین رنگ مورد نیاز:
با توجه ساختار الیاف می بایست برای آن تکنیک مناسب را پیدا کرد در صورتی که از الیاف هایی مانند پشم باشند استفاده از تکنیک های اسید و باز بسیار مناسب می باشد چنین الیافی دارای اتصال مولکول رنگ می باشند.

در مورد پنبه روال کار متفاوت است عموماً گروه هایی که برای پنبه مناسب بوده دارای ساختار هیدروکسیل می باشد. استفاده از رنگ های بسیار متناسب با نوع الیاف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای اینکه بتوان رنگ مورد نیاز برای الیاف مصنوعی را ایجاد کرد نیاز به هیدروکربن هایی است که دارای گروه قطبی نباشند و عمموماً برای چنین کاری نیاز به تکنیک هایی کاملاً متفاوتی می باشد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *